Search
Close

Pénzügyileg fojtaná meg a Nyugat az Ukrajnára támadó Oroszországot

Brüsszel, 2022. február 27.
A nyugati partnerek szombaton megállapodtak több kulcsfontosságú orosz banknak a nemzetközi pénzügyi transzferek lebonyolításáért felelős SWIFT-rendszerhez való hozzáférésének blokkolásáról. Az orosz jegybank nemzetközi tranzakciói is blokkolva lesznek. Az EU27-ek külügyminiszterei még pénteken jóváhagyták a második szankciós csomagot, amely az orosz bankpiac 70%-át, az orosz kőolajfinomító ipart, a repülési és a hadiipari szektort, az oligarchák, Putyin elnök és Lavrov külügyminiszter uniós érdekeltségeit is sújtja.

Az EU nevében az Európai Bizottság, Németország, Franciaország, Olaszország, Nagy-Britannia, az Egyesült Államok és Kanada vezetői szombaton közös intézkedéseket jelentettek be, amelyek célja, hogy fokozzák azt az árat, amelyet Oroszországnak fizetnie kell Ukrajna lerohanásáért. Az orosz invázió kezdete (csütörtök) óta ez már a szankciók harmadik hulláma, és első ízben orosz bankoknak a nemzetközi pénzügyi elszámolási rendszerről történő kizárását is tartalmazza. A nyugati partnerek az alábbi négy intézkedésről állapodtak meg.

1.    Kötelezettséget vállalnak arra, hogy bizonyos orosz bankok hozzáférését blokkolják a SWIFT rendszeréhez. Ez biztosítani fogja azt, hogy ezeket a bankokat teljesen elvágják a nemzetközi pénzügyi rendszertől és globális szinten is megnehezítsék a működésüket. 
2.    Egy másik intézkedés megakadályozza az orosz jegybankot az orosz valuta- és aranytartalékoknak a pénzügyi szankciók hatásának gyengítését célzó műveletekre történő felhasználására. Elemzők szerint ez lényegében azt jelenti, hogy az orosz jegybank nem lesz képes kötvényeket kibocsátani és aranyat eladni a jelenleg 630 milliárd dollárra becsült orosz tartalékok növelése érdekében.
3.    A nyilatkozat aláírói arra is kötelezettséget vállalnak, hogy korlátozni fogják az úgynevezett aranyútlevelek kibocsátását (állampolgárságuk vagy a tartózkodási engedélyek pénzért történő megvásárlásának lehetőségét) az orosz kormányzathoz szorosan kötődő oligarchák számára. Arról ugyanakkor nem szól a nyilatkozat, hogy mi történik azokkal az oligarchákkal, akik már állampolgárságot és hozzáférést szereztek maguknak és családtagjaiknak Nyugaton. Nagy-Britannia, az orosz milliárdosok által megengedő szabályozása miatt különösen kedvelt ország ugyanakkor már az ezeket a személyeket és családtagjaikat is sújtó intézkedéseket hozott. 
4.    A G6-ok (Japán nem része a nyilatkozatnak) néhány héten belül egy olyan transzatlanti munkacsoportot állítanak fel, amely a pénzügyi szankciók hatékony és összehangolt végrehajtását fogja nyomon követni. Kilátásba helyeznek újabb, az orosz kormányzathoz közeli orosz tisztségviselők és üzletemberek és családtagjaik elleni pénzügyi szankciókat, és az is a munkacsoport feladata lesz, hogy más országokat is rávegyen az együttműködése, ahová a gazdag oroszok kimenekíthetik a vagyonukat. 
5.    A nyugati hatalmak a félretájékoztatás és a hibrid hadviselés más formái elleni lépések összehangolását is fokozni kívánják.  

A G6-ok a Bizottsággal kiegészülve azt is egyértelművé tették, hogy készek további intézkedéseket hozni Oroszország megbüntetése érdekében az Ukrajna ellen intézett támadás miatt.

Putyin orosz elnök és Lavrov külügyminiszter ellen is szankciókat vezet be az Európai Unió, amely a pénteken a külügyminiszterek által jóváhagyott második szankciós csomagban az orosz bankpiac 70%-ra terjesztette ki a korlátozó intézkedéseket, exporttilalommal sújtja az orosz kőolajfinomító ipart és az orosz légi közlekedési szektort, a védelmi ipart, megszünteti az orosz diplomaták és üzletemberek kedvezményes vízumeljárását és jelentősen szűkíti az oligarchák üzleti lehetőségeit. 

Hatásait tekintve az elsőhöz képest nagyságendekkel súlyosabb gazdasági és pénzügyi szankciókat tartalmaz az EU27-ek külügyminiszterei által pénteken elfogadott második szankciós csomag, amely előtt az állam- és kormányfők csütörtöki rendkívüli ülésén kötött kompromisszum nyitotta meg az utat. 

Az EU27-ek először is megállapodtak, hogy befagyasztják Vlagyimir Putyin, orosz elnök és Szergej Lavrov külügyminiszter EU-ban lévő bankszámláit és ingóságait. Mint elemzők rámutatnak, Putyinnak és Lavrovnak aligha van a saját nevén számlája és egyéb vagyontárgya az Unióban, ezért az intézkedés inkább szimbolikus. Az esetleges diplomáciai rendezés előtt az utat nyitva hagyva a szankció nem vonatkozik Putyin és Lavrov EU területére történő beutazásának tilalmára. 

A második szankciós csomag az orosz törvényhozás alsóházának, a Dumának a fennmaradó tagjaira is kiterjeszti a vagyonbefagyasztást és a beutazási tilalmat az első körben már büntetett 351 képviselőn túl. Rajtuk kívül azok ellen is korlátozó intézkedéseket vezet be az EU, akik lehetővé tették az orosz katonai agressziót Belarusz területéről. 

1.    Gazdasági és pénzügyi szankciók

  • A pénteken elfogadott csomag kiterjeszti a már meglévő pénzügyi korlátozó intézkedéseket, megakadályozva Oroszország hozzáférését a legfontosabb tőkepiacokhoz (a londoni City-t is érintik a korlátozások, ezekről a brit kormány külön döntött). 
  • Az intézkedések megtiltják orosz állami tulajdonú cégek részvénykibocsátását és az ezzel kapcsolatos szolgáltatások nyújtását az EU területén. 
  • Az EU bizonyos értékhatár fölött megtiltja orosz állampolgárok vagy tartózkodási engedéllyel rendelkező oroszok bankbetétjeinek elfogadását, az uniós központi értéktáraknak azt, hogy orosz ügyfelek náluk számlát nyithassanak, továbbá azt, hogy euróban jegyzett értékpapírokat orosz ügyfeleknek értékesítsenek. Ez jelentős mértékben korlátozni fogja a pénzek Oroszországból az EU-ba történő beáramlását. Ezek a szankciók az orosz banki és tőkepiac, valamint az állami tulajdonú cégek 70%-át érinteni fogja, ideértve a hadiipari cégeket és a védelmi szektort. Ahogy az EU fogalmaz, „mindez növelni fogja Oroszország hitelfelvételének költségeit, lökést ad az inflációnak és fokozatosan erodálni fogja Oroszország iparának alapjait. 
  • További intézkedéseket foganatosítanak annak megelőzése érdekében, hogy az orosz elit európai „rejtekhelyeken” dughassa el a vagyonát. 

2.    Az energiaszektort érintő korlátozások

Az EU meg fogja tiltani a kőolajfinomításhoz szükséges speciális termékek és technológiák eladását, szállítását, továbbítását vagy exportját Oroszországba, és korlátozni fogja az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokat is. Az exporttilalom bevezetésével az EU célja, hogy csapást mérjen az orosz olajiparra, és megakadályozza az orosz kőolajfinomítók fejlesztését és karbantartását. A kőolajexportból Oroszországnak 2019-ben 24 milliárd euró bevétele származott. 

3.    A közlekedési ágazatot érintő szankciók

Az Unió tiltani fogja a légiközlekedési, repülési és űrhajózási ipart érintő termékek és technológiák exportját, valamint az ezekhez a termékekhez és technológiákhoz kapcsolódó biztosítási, újrabiztosítási és karbantartási szolgáltatások nyújtását. Az ezzel összefüggő technikai és pénzügyi asszisztencia is tiltva lesz.

Az utasszállítók és más repülőgépek, az alkatrészek és a berendezések orosz légitársaságoknak történő eladásának a tilalma az EU várakozásai szerint súlyos károkat okoz majd az orosz gazdaság egyik kulcsfontosságú ágazatára és csökkenteni fogja Oroszország külvilággal való kapcsolattartását (konnektivitását), miután az orosz kereskedelmi légiflotta háromnegyedét az EU-ban, az USA-ban és Kanadában gyártották. 

4.    A technológiai szektort érintő korlátozások

Az EU további korlátozó intézkedésekkel sújtja a kettős (egyidejűleg polgári és katonai) használatú termékek és technológiák exportját, és olyan bizonyos áruk és technológiák kivitelét, amelyek hozzájárulhatnak az orosz védelmi és biztonsági szektor technológiai fejlesztéséhez. A szóban forgó technológiák közé tartoznak a félvezetők és más korszerű technológiák. 

5.    Vízumpolitika

Orosz diplomaták és más állami tisztviselők, továbbá üzletemberek nem profitálhatnak többé a vízumkönnyítési lehetőségekből, amelyek révén privilegizált hozzáférésük volt az Európai Unióhoz. A korlátozás nem vonatkozik orosz magánszemélyekre.