Search
Close

Környezet, energia

2024. október 15.
Központban az atomenergia - érdekegyeztetés a COP29 előtt
Az Európai Unió energiapolitikai jövője körüli viták egyre élesebbé válnak, különösen az atomenergia szerepéről. Míg Franciaország és számos kelet-európai ország az atomenergia fenntarthatóságát hangsúlyozza, Németország és több más tagállam a megújuló energiaforrásokra helyezné a hangsúlyt. Ahogy közeledik a COP29 klímacsúcs, az EU tagállamainak egyezségre kell jutniuk egy közös álláspont kialakításában, hogy hatékonyan képviselhessék érdekeiket a nemzetközi színtéren.
2024. szeptember 24.
Nemzetközi összefogás a kínai nyersanyagfüggőség ellen
Az Egyesült Államok hétfőn bejelentette, hogy szövetségeseivel közösen nyersanyag-biztonsági finanszírozási hálózatot hoz létre, ami a legújabb lépés a Kína globális dominanciájának megállítására a kritikus ásványkincsek terén. A közös pénzügyi hálózat „az együttműködés megerősítésére, az információcsere és a társfinanszírozás előmozdítására” szolgál majd az indo-csendes-óceáni és európai nemzetek intézményei között.
2024. szeptember 10.
Nem mindenki örül: megérkezett a várva várt Draghi-jelentés
Megjelent meg az utóbbi évek legvártabb jelentése – habár az izgalom egyre inkább fokozódott a több hónapos csúszás végett, a Draghi-jelentés fogadása korán sem volt egyöntetűen pozitív. A közel 400 oldalas dokumentum egyfajta tervrajz az EU versenyképesebbé tételére a világ többi régiójával szemben, kiemelve a legkritikusabb területeket és azoknak a helyzetét globális szinten.
2024. július 30.
Lítiumlelőhelyek a Nyugat-Balkánon
Szerbiában és Bosznia-Hercegovinában jelentős lítiumkészletekre bukkantak, ami alapvetően alakíthatja át a régió gazdasági és geopolitikai helyzetét. Jelen pillanatban az Európai Unió került versenyelőnybe a készletekért folytatott küzdelemben, ami új lendületet adhat akár a csatlakozási tárgyalásoknak is. Az új projektek beindítása azonban nem mentes a politikai és társadalmi kihívásoktól, amik kockázatokat rejtenek.
2024. július 9.
Alkudozás a bizottsági helyekről az EP-ben
Az Európai Parlamentben megkezdődött a bizottsági vezetői pozíciók elosztása, és a politikai frakciók között máris intenzív tárgyalások folynak. Az Európai Néppárt (EPP) és szocialisták (S&D) dominanciájáért folytatott verseny mellett figyelemre méltó a frissen megalakult Patriots for Europe (PfE) frakció felemelkedése, amely a harmadik legnagyobb csoporttá vált és máris két bizottság vezetésére pályázhat. Az azonban még előfordulhat, hogy a két nagyobb pártcsalád a „cordon sanitaire” mögé szorítja az újonnan alakult frakciót, elzárva őket a bizottságok vezetésétől.
2024. június 20.
Elfogadták a 14. szankciós csomagot Oroszország ellen
Az uniós tagállamok jóváhagyták a 14. szankciós csomagot Oroszország ellen, amely először tiltja az orosz cseppfolyósított földgáz (LNG) továbbértékesítését. Néhány gázpiaci szakértő kétségbe vonja, hogy az intézkedésnek lesz-e érezhető hatása, tekintettel arra, hogy Európa továbbra is importál orosz gázt. Ráadásul az uniós kikötőkből Ázsiába irányuló tranzitszállítmányok csak az összes orosz LNG-export 10%-át teszik ki.
2024. június 18.
Az EU Tanácsának új szakpolitikai döntései
Az elmúlt két napban az Európai Unió Tanácsa számos jelentős döntést hozott, amelyek meghatározhatják az EU jövőbeli szakpolitikai irányvonalát. Ezek a döntések a közlekedésbiztonságtól a környezetvédelemig terjednek, és mindegyikük a fenntartható fejlődés és a biztonság előmozdítását célozza. Lássuk, melyek a legfontosabbak.
2024. április 25.
Macron Európa-víziója, amiben már nem Usrula von der Leyennel számol
A francia elnök figyelmeztette egész Európát. Úgy látja, az EU-nak újra kell gondolnia a kereskedelempolitikáját és a védelmi stratégiáját is. Az új uniós elképzelések megvalósítására új vezetőt javasolt az Európai Bizottság élére, akinek támogatásáról már a tavalyi év végén pletykák keringtek. Azonban a legfontosabb tény, hogy Macron megszólalásával ismételten a legbefolyásosabb színben tűnik fel, és tematizálhatja az európai közbeszédet.
2024. április 11.
Leáldozott a dízelüzemű tehergépjárműveknek? Az EU szerint igen
Az Európai Parlament új, a Tanáccsal már egyeztetett intézkedéseket fogadott el az új nehéz tehergépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési célértéket szigorítása érdekében. A megszavazott jogszabálytervezet 2030-tól 45%-kal, 2035-től 65%-kal, 2040-től pedig 90%-kal csökkenti az új nehéz tehergépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátását. A városi buszok esetében a szabályok még szigorúbbak, és az új dízelüzemű járművek 2035-ig történő teljes kivonását írják elő. Az uniós döntés hamar felfordulást okozhat a személy- és teherszállítás területén is.