Search
Close

EU-ügyek

2024. április 18.
Utolsó EU-csúcs a választás előtt
A rendkívüli csúcson a külpolitikai témák mellett az EU versenyképességéről tanácskoztak az uniós állam- és kormányfők. A kétnapos ülés során a külpolitikai kérdésekben egyetértettek, azonban a belső reform javaslatokkal kapcsolatban élesen eltértek az álláspontok, így nem lettek konkrét eredmények. A levegőben már érezhető volt, hogy minden vezető kampányüzemódra kapcsolt.
2024. április 16.
Újabb javaslatcsomag az EU versenyképességének növelésére
Enrico Letta, volt olasz miniszterelnök csütörtökön mutatja majd be az uniós állam- és kormányfőknek az új jelentést Brüsszelben, ami az EU versenyképességének megőrzésére és növelésére törekvő javaslatokat tartalmaz. Jacques Delors Intézet elnöke szerint az Európai Uniót a gazdasági hanyatlás veszélye fenyegeti, ha nem integrálja pénzügyi, energetikai és távközlési piacait. Az előzetesen nyilvánosságra kerültek alapján több szakértő átfogónak, illetve helyenként radikálisnak értékelte a javaslatcsomagot, amelynek végső megoldási javaslata az európai integráció fokozása.
2024. április 11.
Leáldozott a dízelüzemű tehergépjárműveknek? Az EU szerint igen
Az Európai Parlament új, a Tanáccsal már egyeztetett intézkedéseket fogadott el az új nehéz tehergépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési célértéket szigorítása érdekében. A megszavazott jogszabálytervezet 2030-tól 45%-kal, 2035-től 65%-kal, 2040-től pedig 90%-kal csökkenti az új nehéz tehergépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátását. A városi buszok esetében a szabályok még szigorúbbak, és az új dízelüzemű járművek 2035-ig történő teljes kivonását írják elő. Az uniós döntés hamar felfordulást okozhat a személy- és teherszállítás területén is.
2024. április 9.
EP-választás: magatartási kódexet fogadtak el a kampányra
Az összes európai politikai párt aláírta az Európai Bizottság kezdeményezésére létrejövő magatartási kódexet, ami a júniusi európai parlamenti választások kampányára vonatkozik. A pártok közös célja megelőzni a külföldi beavatkozási kísérleteket és kiszűrni a dezinformációs műveleteket a választási kampány során. A megegyezés “szépséghibája”, hogy a nemzeti pártokra egyáltalán nem vonatkozik, ráadásul az európai pártcsaládok a kódex alapján önmagukat ellenőrzik majd.
2024. április 2.
Stabilan vezet az EPP a közvélemény-kutatások alapján
Az elmúlt hónapok tendenciái folytatódni látszanak, ami a jobbközép EPP további erősödését mutatja. Ezzel párhuzamosan a Néppárttól jobbra álló pártcsaládok (ECR, ID) veszítettek lendületükből, enyhén visszaestek a mostani mérésekben. Következtetésképpen egyelőre úgy tűnik, az EPP továbbra is kezében tartja az európai politika marsallbotját. Az ID pozícióvesztése, egyenesen arányos a német AfD és a francia Nemzeti Tömörülés népszerűségének mérséklődésével. A magyar kormánypárt, a Fidesz - Magyar Polgári Szövetség részére két mandátummal kevesebbet (11) prognosztizálnak a jelenlegi 13-hoz képest.
2024. március 26.
Használható lesz az e-személyi az egész EU-ban
A Tanács is rábólintott, így 2026-ig bevezetik az európai digitális személyazonosság (eID) új keretrendszerét. Az új rendszer célja annak biztosítása, hogy az emberek és a vállalkozások Európa-szerte biztonságosan, elektronikus úton azonosíthassák és hitelesíthessék magukat. Az elektronikus azonosítás nem lesz kötelező az állampolgároknak, önkéntes alapon opcionális lesz a használata.
2024. március 21.
Előlegezett örökség? – A Bizottság újabb siker nélküli sikerkommunikációja
Az Európai Bizottság bejelentette 2025-ben részletes szakpolitikai felülvizsgálatot készít arra vonatkozóan, hogy milyen belső reformok lennének szükségesek egy kibővített Európai Unióhoz. Részletes kifejtés nélkül, de a felvázolt elképzelések között szerepel a szavazási mechanizmus megváltoztatása és a differenciált csatlakozási lehetőség megteremtése. Azonban felmerül a kérdés: mi a jelentősége a bejelentésnek, ha a jövő év elejére biztosan változni fog a brüsszeli testület összetétele, vagy akár az elnökének személye is, illetve hogyan hat a terv az év második felében esedékes magyar elnökség munkájára?
2024. március 19.
Csehország szankciót vetne ki az orosz gabonára
Marek Výborný mezőgazdasági miniszter kijelentette, hogy Csehország javasolni fogja az Európai Tanács e heti ülésén, hogy tiltsák be az orosz és fehérorosz gabona behozatalát az Európai Unióba.
2024. március 12.
Teljesen átalakulhat a közúti szállítmányozás Európában
Az Európai Bizottság egy új javaslattal előnybe részesítené az elektromos tehergépjárműveket a jövőben. A tervezett irányelvről az Európai Parlament is elfogadta az álláspontját. Szakértői vélemények szerint, azonban az új szabályok bevezetése éppen az eredeti célhoz képest ellentétes hatást váltana ki. Ráadásul, a tehergépjárművek tömegnövekedésének előre beláthatatlan következményei lehetnek az európai közúthálózatra.