Search
Close

Uniós szinten büntetnék a járművezetői szabálysértéseket

Brüsszel, 2024. február 6.
A jelenleg érvényes szabályok szerint, ha egy járművezető egy közlekedési szabálysértés miatt elveszíti a jogosítványát egy másik uniós országban, mint amelyik a jogosítványát kiállította, a legtöbb esetben a szankció csak abban az országban alkalmazandó, ahol a jogsértést elkövették, és az EU többi részén nem jár korlátozással. Ezen a rendszeren változtatna az Európai Parlament.

Az EP-képviselők célja, hogy csökkenjen a közutakon a balesetek száma, amit szerintük a gépjárművezetők tudatosságának növelésével lehetne elérni. A javaslattal kapcsolatban az Európai Parlament 372 igen szavazattal 220 ellenében, 43 tartózkodás mellett fogadta el álláspontját.

EU egész területére kiterjedő büntetések jöhetnek

Az elfogadott javaslat szerint annak biztosítása érdekében, hogy a külföldi illetőségű személy vezetői engedélyének felfüggesztését, korlátozását vagy visszavonását valamennyi uniós országban alkalmazzák, az új szabályok előírnák, hogy az erről szóló határozatot továbbítani kell a vezetői engedélyt kiállító uniós országnak. A EP azt is javasolja, hogy az uniós országoknak tíz munkanapos határidőt szabjanak meg arra, hogy tájékoztassák egymást a járművezetők jogosítványtól való megfosztásáról szóló határozatokról, 15 munkanapos határidőt pedig annak eldöntésére, hogy a gépjárművezetéstől való eltiltás alkalmazandó-e az egész EU-ban. Az érintett járművezetőt hét munkanapon belül tájékoztatni kellene a végleges döntésről.  

Szigorúbb szabályokat javasolnak

Az európai parlamenti képviselők azt javasolják, hogy az érvényes jogosítvány nélküli vezetést vegyék fel a súlyos közlekedési szabálysértések – például az ittas vezetés vagy a halálos közúti balesetek okozása – listájára, amelyek maguk után vonják az uniós országok közötti információcserét a vezetésről való eltiltásról. A sebességkorlátozás 50 km/h sebességgel történő meghaladása szintén az egyik súlyos közlekedési szabálysértés, amely a vezetéstől való eltiltáshoz vezethet. A képviselők a lakóövezetekre alacsonyabb sebességkorlátozást állapítanának meg, ami azt jelenti, hogy az ilyen utakon a megengedett sebességhatár 30 km/h sebességgel való túllépése a jogosítvány elvesztését vagy felfüggesztését vonhatná maga után.

A végleges döntés még messze van

Az Európai Unió rendes jogalkotási eljárás keretében szabályozhatja a kérdést. Ennek részeként történt a mostani európai parlamenti szavazás. A Tanács (az uniós tagállamok) még nem fogadták el saját tárgyalási álláspontjukat, így ebben a ciklusban biztosan nem zárul le a folyamat. A javaslattal kapcsolatos munkát már csak a júniusban felálló, új összetételű Európai Parlament folytatja.