Search
Close

Az EU és Kirgizisztán a szankciók kijátszása miatti aggodalmak ellenére állapodott meg

Brüsszel, 2024. június 25.
Az Európai Unió és Kirgizisztán új megállapodást írtak alá, amelynek célja az együttműködés elmélyítése. Azonban aggodalmak merültek fel amiatt, hogy Kirgizisztánt esetlegesen felhasználják az Oroszország elleni szankciók megkerülésére. A közép-ázsiai ország álláspontja szerint az ország nem érdekelt ebben, azonban elismerték, hogy nem képesek teljes mértékben ellenőrizni az összes tranzakciót. A megállapodás kényes kérdésben kényszerítheti kötéltáncra az EU-t.

Az együttműködés új korszaka 

A megállapodás új fejezetet nyit az EU-Kirgiz kapcsolatokban, felváltva az 1999-es Partnerségi és Együttműködési Megállapodást (PCA). Az EPCA célja a politikai párbeszéd és az együttműködés erősítése számos területen, beleértve a kutatást, az innovációt, az oktatást, a környezetvédelmet és az emberi jogokat. Emellett kiemelt figyelmet fordít a kül- és biztonságpolitikai együttműködésre, különös tekintettel a konfliktusmegelőzésre, válságkezelésre, kiberbiztonságra és regionális stabilitásra. 

Gazdasági és stratégiai előnyök

A Kirgiz Köztársaság 2016. óta élvez előnyös hozzáférést az EU piacához a GSP+ (Generalised Scheme of Preferences) révén, amely jelentősen fellendítette a kereskedelmet. 2023-ban az EU-Kirgiz áruforgalom 116%-kal nőtt, elérve a 2,845 milliárd eurót. Az EPCA várhatóan tovább erősíti ezt a gazdasági kapcsolatot, különösen az olyan feltörekvő ágazatokban, mint a zöld és digitális átmenethez szükséges kritikus nyersanyagok.

Miközben az EPCA célja az együttműködés erősítése és a nemzetközi normák betartása, egyre növekvő aggodalmak merülnek fel azzal kapcsolatban, hogy Kirgizisztánt az Oroszországgal szembeni szankciók kijátszására használják.

Beszédes számok

Kirgizisztán és Németország kereskedelmi adatai nagyon szembetűnők. Míg 2021-ben Németország mindössze 59,3 millió dollár értékben adott el árukat és szolgáltatásokat Kirgizisztánnak, addig 2022-ben 353 millióért, majd 2023-ban már 778 millió dollár értékben. Tehát nem egészen két év alatt több mint tizenháromszorosára nőtt a német export értéke. A 2023-ban Kirgizisztánba kivitt áruk közül a legfontosabb termékkategóriák a járművek, a gépek és az elektronikus eszközök voltak, amelyek a Németországból történő kirgiz import kétharmadát tették ki.

A közép-ázsiai ország Oroszországba történő exportja több mint kétszeresére emelkedett 2021-ről 2022-re, ami jelentős növekedés. A legfontosabb Németországból importált termékkategóriákban azonban különösen kiugró növekedés figyelhető meg. A háztartási- és munkagépek kivitele Oroszországba több mint huszonhétszeresére (!) nőtt, míg az orosz-ukrán háború előtti évben éppen meghaladta a 2 millió dollárt, addig 2022-ben már átlépte az 57 millió dolláros értéket. Az elektronikus eszközök és berendezésekből Kirgizisztán 2022-ben (27,3 millió dollár) már majdnem ötször többet szállított Oroszországba, mint 2021-ben (5,78 millió dollár). Az elmúlt két évben a járműszektorban is jelentős, majdnem kétszeres volt a kirgiz exportnövekedés.

A kirgiz álláspont: nem lehet ellenőrizni

Edil Baisalov, a kirgiz miniszterelnök-helyettes, nemrég a Deutsche Welle-nek kijelentette, hogy az ország nem érdekelt abban, hogy segítse Oroszországot a nyugati szankciók megkerülésében. Azonban az interjúban elismerte, „szabadpiaci gazdaságot építettünk, és ezért nem tudjuk ellenőrizni a millió tranzakciót és a több százezer vállalkozást. Nem tudhatjuk, mit írnak alá, és hova viszik” – magyarázta Baisalov.

Hozzátette, "felkértük az európaiakat, hogy tájékoztassanak minket a kirgiz vállalkozások által kötött kétes szerződésekről. Ők felemelték a kezüket, és azt mondták, hogy ez lehetetlen. Mint ahogy az is, hogy totális ellenőrzést követeljenek tőlünk".

Dilemma

Az EU számára komoly dilemmát jelent a Kirgizisztánnal való kapcsolat. Egyre nyilvánvalóbb, hogy az ország cinkos az európai szankciók kijátszásában, ugyanakkor Oroszország térvesztésével hatalmi vákuum alakulhat ki a térségben. Ezt a vákuumot valószínűleg előbb-utóbb egy másik hatalom, legnagyobb eséllyel Kína töltheti be.

Az EU tehát egy nehezen kontrollálható helyzetben, folyamatosan kénytelen kényes egyensúlyok megtartására ügyelni. Egyrészt fenn kell tartania és erősítenie kell a közép-ázsiai országokkal, köztük Kirgizisztánnal való gazdasági és politikai kapcsolatait, hogy megelőzze a kínai befolyás túlzott növekedését. Másrészt biztosítania kell, hogy a kivetett szankciók érvényesüljenek, és meg kell akadályoznia azok kijátszását, hiszen ez gyengítené a nemzetközi szankciórendszer hitelességét és hatékonyságát.