Search
Close

Lengyel fellebbezés a belső égésű motorok kivezetésével szemben

Brüsszel, 2023. június 13.
Lengyelország egy, az Európai Bíróságnál történő fellebbezéssel igyekszik a belső égésű motorok fokozatos kivezetésére vonatkozó és egyéb éghajlatvédelmi törvényekbe foglalt uniós döntésekkel szemben fellépni - közölte Anna Moskwa lengyel klímavédelmi miniszter.

Tavasszal az EU Varsó ellenállása ellenére fogadta el azt a törvényt, amely 2035-től gyakorlatilag betiltja a fosszilis tüzelőanyaggal működő új autók értékesítését. Moskwa hétfőn a lengyel Radio Zet rádiónak elmondta, hogy az ország az Európai Unió Bírósága elé fogja vinni az ügyet. "A megoldás, hogy 2035-ben betiltják a belső égésű gépkocsikat, káros az összes európai gazdaságra ... Úgy vélem, hogy ha ma 2035-re hozunk döntést, akkor ma meg kell vizsgálni annak következményeit a következő évekre nézve" - mondta. "Nincs elemzés a társadalmi és gazdasági hatásokról, ami botrányos" - tette hozzá Moskwa. "Mindenesetre a közeljövőben a Bírósághoz fordulunk ezzel a döntéssel".

A Varsó által ellenzett jogszabály egy nagyobb törvénycsomag része, amelynek célja, hogy az EU kibocsátását még ebben az évtizedben 55 százalékkal csökkentsék. Moskwa felvetette, hogy Lengyelország a Fit for 55 csomag más részei ellen is fel fog lebbezni. Lengyelország tagja volt annak a Németország által vezetett országcsoportnak, amely az év elején megpróbálta megakadályozni a 2035-ös, tiszta autók értékesítésére vonatkozó mandátum törvénybe iktatását. Míg azonban Berlin arra összpontosított, hogy a Bizottságtól kötelezettségvállalást kapjon az e-üzemanyagokra - a benzin és a dízel szintetikus alternatívájára - vonatkozó jogi megoldás kidolgozására, addig Varsó el akarta kerülni a szennyező járművek értékesítésének teljes tilalmát. A Bizottság végül elfogadta Németország követeléseit, és a jogszabály átment a Tanácson, csak Lengyelország szavazott ellene.

Egy névtelenséget kérő lengyel diplomata elmondta, hogy kormánya elégedetlen volt amiatt, hogy Frans Timmermans, a Bizottság alelnöke és a Green Deal első számú képviselője nem kezdeményezett érdemi tárgyalásokat és vitát a kivezetésről a márciusi közlekedési minisztereket tömörítő tanácsülés keretében.

A Bizottság szóvivője nem kívánt nyilatkozni a kérdésben. A Bizottság egyik névtelenséget kérő tisztviselője arról tájékoztatott: "Hadd próbálkozzanak... és mindezek tetejébe azt hiszem, egész Európa egy olyan Lengyelországot vár, amely hajlandó tiszteletben tartani az Európai Bíróság ítéleteit".